The Kelantan Times

Membangun Bersama Islam

Kelantan’s Railways: Wakaf Bharu Will Be Rejuvenated?

with one comment

Stesen keretapi Wakaf Bharu merupakan sebuah stesen KTM Antarabandar di Wakaf Bharu, Kelantan Darul Naim. Stesen ini merupakan stesen kereta api yang paling hampir dengan ibu negeri Kelantan iaitu Bandaraya Kota Bharu melalui Laluan Persekutuan Malaysia 134 kerana bandar Kota Bharu tidak mempunyai stesen kereta api untuk dihubungkan. Stesen keretapi Wakaf Bharu ini merupakan stesen ke-2 di Aliran Pantai Timur selepas Stesen Keretapi Tumpat.

 

Terminal disini bakal diberi nafas baru menjadi KB tren sentral tidak lama lagi dan dengan terbinanya terminal baru ini, maka ia akan mewujudkan suatu connection yang cekap dan berpusat menghubungkan Sentral KB ke tren sentral di Wakaf Bharu itu. Hasil kos lepasnya atau opportunity cost ialah dengan adanya stesen yang serba baru ini, ianya boleh merancakkan lagi pembangunan & kegiatan perekonomian serta melebarluaskan lagi kawasan pembangunan sedia ada. Secara tidak langsung, ia boleh melebarkan lagi (spread) perbandaran KB sejauh 4km ke utara. Perumpamaannya, kalau KB diumpamakan KL, maka bolehlah dianggap Wakaf Bharu sebagai PJ-nya.


Written by Muhammad Ismail Ibrahim

May 17, 2010 at 3:18 PM

Posted in Infrastructure

One Response

Subscribe to comments with RSS.

  1. Salam Tuan Author, saya memang tertarik dengan cadangan di atas, mula2 saya nak minta maaf sebelum nak kemukakan beberapa soalan, tapi ianya bukan tujuan politik atau apa2 membelahi mana2 pihak. Cuma saya ingin mengikuti perkembangan projek sebegini, sebab sudahpun menunjukkan bukti dari tempat2 yang lain juga mempunyai cadangan sebegini mampu menaikkan taraf hidup rakyat yang akan menikmati perkhidmatan yang memberangsang ini. Baik dari segi ekonomi,selari dgn pertambahan penduduk di negeri itu terutama sekali orang asal situ nak bersara dari tpt mereka bekerja ie kuala lumpur & lain2. Soalan saya begini:

    1) Saya bukan asal dari kelantan tapi saya pernah ke sana melalui gua musang, dan saya faham sgt rakyat kelantan dah rasa bosan & letih dgn jalan yang sempit lebih lagi, musim nak raya ramai nak balik kota bharu terutamanya. Adakah plan untuk memperbesarkan jalan kuala krai sedang dlm progres atau sebaliknya?

    2) Saya faham dgn keadan sekarang keadaan politik negara kita agak berat sebelah jika dilihat dari media2 massa sekarang ni, mmg susah utk dptkan bantuan kewangan drpdnya. Unless, wallahhu alam, with the new leader or other reason maybe some of the case, they do insisting on assisting it financially. What is the cost of this project? And what is the planning to obtain the funding? Does our tax paying monies adequet? Other major investment available?

    Ahmad Fadhli

    August 20, 2011 at 1:50 PM


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: