The Kelantan Times

Membangun Bersama Islam

Kau Ini Bagaimana Atau Aku Harus Bagaimana

leave a comment »

Kau Ini Bagaimana Atau Aku Harus Bagaimana.

Kau ini bagaimana
Kau kata negara ini demokrasi, tapi kau perintahkan cara kuku besi,
Kau kata negara ini Islam wasati, tapi harta menteri2 melangit tinggi,

Aku harus bagaimana
Kau bilang universiti ini punyai visi, siswa berdiri tangannya terus kau gari,
Kau bilang kebebasan akademia, tetapi pensyarah terus kau aniaya.

Kau ini bagaimana
Kau suruh aku berjimat, aku jimat engkau sebat,
Kau suruh aku berbasikal, aku berbasikal engkau bermotosikal.

Aku harus bagaimana
Aku kau suruh patuh, aku patuh engkau angkuh.
Kau suruh aku diam, aku diam engkau hentam.

Kau ini bagaimana
Kau kata kau juara Melayu, tanah marhaen kau rampas tanpa restu,
Kau kata kau juara Islam, kitab agama orang kau padam.

Aku harus bagaimana
Aku kau suruh hormat undang-undang, aku hormat kau khianat,
Aku kau suruh sopan santun, aku sopan engkau lantun.

Kau ini bagaimana
Kau bilang negara ini ada undang-undang,
proletariat pantas kau hukumkan, aristokrat kau biarkan
Kau bilang kau sukakan keadilan,
yang tak bersalah kau penjarakan, pesalah kau lepaskan.

Kau ini bagaimana
Kata kata negara ini membangun, tapi hutang masih bertimbun
Kau kata negara ini maju, gelandangan bertambah sayu.

Aku harus bagaimana
Aku kau suruh kurangkan gula dan manis, kau sendiri hidap diabetis
Aku kau suruh kurangkan letrik, suis itu kau sendiri yang petik.

Kau ini bagaimana
Kau suruh aku bekerja, aku kerja kau belanja,
Kau suruh aku berucap, aku ucap kau tangkap.

Kau ini bagaimana
Atau aku harus bagaimana

Ia di olah dengan garapan sendiri, menerusi idea asal Kiai Haji Musthofa Bisri (Kau Ini Bagaimana Atau Aku Harus Bagaimana, 1987). Credit seharusnya ditujukan kepada beliau.
Doaku untuk Presiden ABIM ke-2, Saudara Anwar Ibrahim.

Written by Muhammad Ismail Ibrahim

November 26, 2014 at 11:32 AM

Posted in Uncategorized

Leave a Reply

