The Kelantan Times

Writer of Life

Arked MPKB Dalam Kenangan (1966-2011).

with 4 comments

Setelah hampir 50 tahun beroperasi, akhirnya pada 1 Julai 2011, Arked MPKB (Pasar Lama MPKB) secara rasminya melabuhkan tirai bagi memberi laluan untuk projek pembangunan semula bangunan yang berusia hampir setengah abad dek kerana terlalu uzur dan berisiko untuk terus digunakan. Sejumlah 300 peniaga-peniaga telah ditawarkan untuk berpindah ke Bazar Tok Guru dan kata sepakat akhirnya dapat dicapai setelah berlaku kemelut berpanjangan diantara pihak Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK), Pemaju Sensa Timur & Persatuan Peniaga Arked MPKB. Walaubagaimanapun, Pengerusi Persatuan Arked MPKB, Ab. Salim telah pun memohon maaf di atas khilafnya yang dikatakan telah memburukkan nama baik Kerajaan Kelantan dengan dakwaan yang tidak berasas. Difahamkan hampir kesemua peniaga telah berpindah ke Bazaar Tok Guru pada minggu pertama bulan Julai 2011 dan pelbagai program bakal diadakan bagi mengadakan promosi untuk Bazaar baru ini antaranya Festival Makanan Antarabangsa Cheng Ho Kelantan (14 – 23 Julai 2011) di tapak pembangunan Hotel Madinaturraudhah & Galeri Tamadun Islam di Dewan Jubli Perak MPKB.

Sedikit Info tentang Arked MPKB (Pasar Lama MPKB) atau dahulunya dikenali sebagai Pasar Besar, ia telah dirasmikan oleh KDYMM Sultan Kelantan, Almarhum Tuanku Sultan Yahya Petra Ibni Almarhum Sultan Ibrahim, Sultan & Yang Dipertuan Bagi Negeri Kelantan Darul Naim pada 25hb Zulkaedah 1385 bersamaan dengan 17hb Mac 1966. Di bawah pasar ini terdapat hampir 50 buah gerai makan dan dibahagian atas pula mengandungi hampir 300 unit kedai yang kesemuanya telah uzur dimamah usia. Syarikat Pemaju terkenal di Kelantan, Sensa Simur Sdn. Bhd telah diberikan hak untuk membangunkan semula kawasan pasar yang dijangka bermula akhir tahun ini menjadikan ia suatu tranformasi baru yang bakal berubah wajah Bandar Kota Bharu. Terima kasih kepada Dato’ Annuar Tan Abdullah, Ahli Exco Kerajaan Negeri Kelantan yang bertungkus lumus menguruskan perpindahan para peniaga Arked MPKB ke Bazaar Tok Guru. Semoga para peniaga di Bazaar Tok Guru dapat berniaga dengan lebih selesa dan selamat di Bazaar yang cantik lagi menawan. 🙂

Arked MPKB dari Jalan Ismail

Arked MPKB dari Jalan Ismail

Arked MPKB

Arked MPKB ke arah Menara Telekomunikasi.

Arked MPKB di Jalan Temenggong.

Arked MPKB

Arked MPKB

Arked MPKB: Kini Tinggal Kenangan.

Arked MPKB

Arked MPKB: Gerai Makan Kak Pah antara gerai tersohor di dalam pasar.

Gerai Makan Mee Sup Mat Zin Champa

Arked MPKB : Selamat Jalan !

Arked MPKB : Keadaan luar dari kelaziman.

Kucing juga terpaksa berpindah 🙂

Dan dia juga. 🙂

...

Tazkirah ini diletakkan sewaktu kerajaan PAS mula dibentuk.

...

...

Plak perasmian suatu ketika dahulu.

Mengunjung untuk kali terakhir

Kebanyakan mereka telah mengosongkan kedai masing2.

Arked MPKB : Tiba masa mengucap selamat tinggal.

Arked MPKB : Sehingga berjumpa lagi di versi berlainan 🙂

Entri Berkaitan:
1) Dataran MPKB Dalam Kenangan (1995-2009).

2) 30 Mac Dalam Kenangan (1980-2010).

Written by Muhammad Ismail Ibrahim

July 11, 2011 at 11:01 AM

Posted in History

The Guillemard Bridge

with 12 comments

The Guillemard Bridge, over the Kusial River is also known as Kusial Bridge. It was constructed in 1920 by The Metro Carriage Wagon & Finance Company Limited, Wednesbury Works, England and completed in 1924 officiated by Sultan Ismail Ibni Almarhum Sultan Muhammad IV. During the Second World War (1941-1945) the bridge were severely damaged and thus re-built in 1948. It was officiated for the second time by Sultan Ibrahim ibni Almarhum Sultan Muhammad IV, the Sultan of Kelantan on the 7th September 1948. Spanning 609.6 meter, it was previously used by all vehicles but usage has been limited to train in 1st February1988 when the new concrete bridge connecting Tanah Merah to Machang was built. The bridge was named after the name of a British Straits Settlement Governor and The Malay States High Commisioner in 1920s, Sir Laurence Guillemard. It connects Paloh Rawa in Machang to Kursial in Tanah Merah crossing the murky Kelantan River and the bridge is still in use, acting as a vital link for the East Coast Train Line (KTMB) from Gemas to Tumpat. Surprisingly, The Guillemard Bridge was claimed as the Longest Railway Bridge in Malaysia. Look some of the photos that I’ve taken during a visit to this momentous bridge, walking from Paloh Rawa until Kusial for about half kilometers on the steel floor, losing my equilibrium only to get the best view of this bridge despite having Alto-phobia. 🙂

A rustic steel bridge.

Linking from Paloh Rawa in Machang to Kursial in Tanah Merah.

View from Paloh Rawa in Machang.

The bridge was named after the name of a British Straits Settlement Governor and The Malay States High Commisioner in 1920s,, Sir Laurence Guillemard.

Screw-in Steel

An old railway wooden.

Rusty steel support of old railway bridge.

metal screw (or lag bolt)) used to fix each section

The Guillemard Bridge

The Guillemard Bridge

Between two sections of the bridge

crossing Kelantan River.

The Guillemard Bridge

The murky Kelantan River

Zooming Machang-Tanah Merah Bridge

The Guillemard Bridge

A signboard bearing the word, " Metro Carriage Wagon & Finance.Co ".

The Guillemard Bridge

The Guillemard Bridge: View from Kusial.

Kusial View from The Guillemard Bridge .

Timber Railway Sleeper.

Concrete Bridge pillars

Railway's Silhouette View.

The Guillemard Bridge

The Guillemard Bridge

Still magnificent despite built in 1920s

The Guillemard Bridge

The Longest Railway Bridge in Malaysia

The Guillemard Bridge: The Kelantanese pride

The Guillemard Bridge In History:

The Guillemard Bridge, during construction in 1920s.

Taken 7 March 1929: Left to right: J. STRACHAN, GENERAL MANAGER OF RAILWAYS; LADY PEEL; MR. HASKINS AND SIR WILLIAM PEEL during the visit by some British officers.

The Guillemard Bridge after its opening.

during the WW2, the bridge partly demolished by the British, in an attempt to stop the marching of Japanese troops.

* Courtesy of Arkib Negara Malaysia ( National Archive ) search site.

Written by Muhammad Ismail Ibrahim

July 7, 2011 at 1:50 PM

Posted in Uncategorized

Palekbang melambai & Penambang memanggil.

with 6 comments

Kampung Banggol dari Kampung Sungai Pinang, Palekbang.

Pemandangan Kota Bharu dari Jeti Kampung Laut, Palekbang.

Sebuah Jeti di Kampung Laut.

Pekan Palekbang suatu ketika dahulu namanya meniti dibibir masyarakat dek kerana disitulah terletaknya masjid tertua di Malaysia iaitu di Kampung Laut sebelum ianya dipindahkan ke Nilam Puri berlaku hakisan akibat banjir saban tahun. Kampung Laut,sebuah perkampungan nelayan yang terletak di tebing Sungai Kelantan ini sarat dengan kisah dan sejarah silam sebelum Perang Dunia ke-II meletus. Namanya seakan-akan nama sebuah negeri di Indonesia, iaitu Palembang. 🙂

Kampung Sungai Pinang, Palekbang merupakan sebuah perkampungan di pinggir Sungai Kelantan dan terletak di Pekan Palekbang, Tumpat. Tumpat merupakan daerah paling kecil di Negeri Kelantan yang berkeluasan kira-kira 169 kilometer persegi. Sebahagian besar daerah ini adalah dataran tanah pamah dan terdapat banyak gugusan pulau sungai atau island river yang berpotensi dimajukan untuk industri pelancongan. Selain industri pelancongan yang mampu bertapak di kawasan sekitar Tumpat, sejarah juga memainkan peranan penting sebagai salah satu faktor memperkenalkan kawasan sekitar Tumpat di mata pelancong. Salah satu produk sejarah tersebut adalah stesen kereta api Palekbang.

Bot yang berulang alik dari Jeti Kampung Laut ke Tambatan DiRaja.

Stesen kereta api Palekbang merupakan stesen kereta api utama di Kelantan suatu ketika dahulu. Ia menjadi hub utama bagi penduduk Jajahan Tumpat dan Kota Bharu untuk ke suatu destinasi terutama ke Pahang dan negeri Pantai Barat. Pada ketika itu, perkhidmatan feri yang menggunakan kayuhan roda besar dan mampu membawa kereta disediakan dari Kota Bharu ke Palekbang untuk kemudahan penduduk Kota Bharu ke stesen kereta api ini. Minyak juga diangkut dari stesen kereta api ini ke Kota Bharu dengan menggunakan kapal minyak. Kilang air Fraser & Neave (F&N) juga didirikan bersebelahan stesen kereta api ini. Selepas siap pembinaan Jambatan Sultan Yahya Petra, fungsi stesen kereta api Palekbang sebagai stesen utama bagi dua jajahan ini telah diambil alih secara berperingkat- peringkat oleh Stesen kereta api Wakaf Bharu. Kini, semuanya hanya tinggal kenangan kerana bangunan-bangunan lamanya telah dirobohkan dan yang tinggal hanyalah tapak sebagai lambang sejarah sahaja.

Menurut cerita anak jati Kampung Sungai Pinang, ketika era pemberontakan komunis kawasan kampung ini dahulunya adalah lokasi penempatan tentera Thailand. Ketika itu, kawasan hutan di sekitar kampung ini didiami tentera komunis. Lokasi kampung ini adalah markas pentadbiran komunis dalam usaha mereka meluaskan pengaruh ke Negeri Kelantan, Terengganu dan Kedah. Oleh sebab kedudukan kampung yang bersempadan dengan Thailand maka tentera negara Gajah Putih itu turut membantu memerangi komunis dan menjadikan Kampung Sungai Pinang sebagai markas penempatan askar Thailand. Nama Kampung Sungai Pinang dikatakan berasal dari pokok pinang atau nama saintifiknya Areca Catechu yang tumbuh melata di tebing Sungai Kelantan. Suatu masa dahulu, penduduk tempatan kerap mengambil buah pinang untuk dimakan bersama daun sirih. Selain itu, penduduk juga gemar menjadikan isi buah pinang sebagai jeruk. Lantaran itu, kampung ini dikenali sebagai Kampung Sungai Pinang.

Melihat kepada pembangunan pesat di Bandar Kota Bharu yang menghadap ke arah Palekbang yang semakin hari semakin terkehadapan sesuai dengan fungsinya sebagai ibu negeri, maka situasi ‘in reverse’ menampakkan bahawa pekan Palekbang semakin ketinggalan saban hari bagaikan Palekbang tersangat ‘cemburu’ dengan perkembangan di Bandar Kota Bharu yang berada dihadapannya. Dari arah Palekbang menuju ke Tumpat, terdapat sebuah Hospital Besar Tumpat, Balai Bomba dan beberapa infrastruktur asas yang dilihat bahawa kawasan ini ada potensi untuk dibangunkan bermula dengan satu infrastruktur  iaitu sebuah Jambatan yang dapat menghubungkan Pekan Palekbang dan Bandar Kota Bharu selain daripada jaringan jalan raya lain yang jauh.
Terdapat pelbagai pembolehubah yang boleh membawa kepada perkembangan sesuai tempat dan kawasan sebagai contoh logistik iaitu jaringan yang baik, faktor muka bumi, kepadatan penduduk dan sebagainya. Antara pembolehubah yang terpenting adalah perhubungan dan jaringan jalan raya yang baik untuk memungkin sesuatu kawasan dimajukan. Merujuk kepada akses di pekan Palekbang, kebanyakan mereka yang ingin ke Kota Bharu lebih mudah dengan menaiki bot yang hanya memakan masa selama 5-8 minit berbanding mereka melakukan ‘pusingan’ untuk ke Kota Bharu melalui Wakaf Bharu & Pasir Pekan yang mamakan masa 45-60 minit ditambah dengan kesesakan laluan di Jambatan Sultan Yahya Petra.

Imej Satelit 1: Imej Palekbang & Penambang

Imej Satelit II: Lokasi Cadangan Pembinaan Jambatan Palekbang-Penambang

Jikalau sekiranya disediakan suatu peruntukan baru untuk membina jambatan baru di Palekbang-Penambang, ia akan memberi faedah kepada lebih ramai penduduk tempatan terutamanya masyarakat Bumiputra dan sekali gus akan meningkatkan lagi nilai tanah dan aktiviti perekonomian di kawasan tersebut. Kawasan-kawasan di Palekbang seperti di Kampung Laut & Kampung Sungai Pinang akan menikmati pembangunan yang seimbang dengan Kedai Buloh dan Kuala Besar jika akses seperti sebuah Jambatan yang merentasi Sungai Kelantan dibina.

Ini kerana, penduduk di Jajahan Tumpat sekarang hanya menggunakan Jambatan Sultan Yahya, iaitu satu-satunya Jambatan di Kota Bharu untuk merentasi Sungai Kelantan untuk ke Kota Bharu berbanding Jajahan Pasir Mas yang mempunyai 2 Jambatan (Jambatan di Tendong & Jambatan Salor-Pasir Mas) untuk menyeberangi Sungai Kelantan walaupun perbezaan jurang penduduk sangat ketara dengan Kota Bharu yang semakin padat. Jambatan Sultan Yahya Petra yang dibina pada tahun 60-an ini sudah tidak mampu lagi menampung pertambahan kenderaan dan kesesakan berlaku setiap hari walaupun kemunculan Jambatan Sultan Yahya Petra ke-II dilihat sebagai suatu pembesaran laluan dan bukan sebuah laluan alternatif kerana penduduk di Jajahan Tumpat (melalui Wakaf Baru & Pasir Pekan) hanya dihubungkan melalui arteri yang sama sebelum masuk ke Bandar Kota Bharu melalui Kampung Sireh.

Difahamkan bahawa projek untuk melebarkan jambatan tersebut sedang dijalankan, tetapi ia hanya berdasarkan kajian jumlah kenderaan beberapa tahun lepas. Sebagai perbandingan, penduduk di Jajahan Pasir Mas tidak menghadapi kesulitan seperti penduduk Tumpat kerana mereka boleh menggunakan dua buah jambatan, iaitu di Salor dan Pasir Mas, tiada kesesakan lalulintas berlaku sedangkan jumlah penduduknya lebih sedikit daripada penduduk Jajahan Tumpat. Manakala di Kota Bharu, jika dilihat Jambatan Sultan Yahya Petra II dari satu sudut, ianya adalah suatu pembesaran yang tidak semestinya dapat mengurangkan kesesakan pada arteri Kota Bharu melainkan perlunya satu laluan alternatif yang bukan sahaja bertindak sebagai alternatif kepada Jambatan Sultan Yahya, tetapi juga ia membuka ruang untuk Palekbang dimajukan untuk seimbangkan jurang sosial antara Kota Bharu Barat & Kota Bharu Timur iaitu antara Kampung Laut, Kampung Sungai Pinang dan Pulau Daruna dengan Kedai Buloh, Kuala Besar dan Pulau Beluru. Lihatlah perbezaan kepadatan pembangunan dan penduduk antara Kota Bharu dan Palekbang di Tumpat melalui imej satelit.

Peta Jajahan Kota Bharu & Tumpat di pisahkan oleh Sungai Kelantan

Masyarakat di Kota Bharu diharap tidak mudah dimainkan dengan isu yang menyentuh soal politik infrastruktur oleh Pusat dengan realiti semasa yang dialami Kerajaan Negeri. Kerajaan Negeri punyai alasan yang kukuh untuk tidak meneruskan pelaksanaan pembinaan jambatan yang dahulunya telah pun diletakkan batu asas di Palekbang pada tahun 1996 atas faktor-faktor peruntukan yang dinafikan. Asasnya, lokasinya sudah ada, cuma ia perlu diberi nafas baru, tidak membiarkan batu asas itu menjadi ‘monumen bersejarah’, dimana projek berkenaan perlu disemak semula dari masa ke semasa dan jika difikirkan perlu, jika Kerajaan Negeri punya kewangan yang kukuh hasil tuntutan Royalti Minyak yang dinafikan, mengapa tidak untuk meneruskan kembali pelan asal untuk menghubungkan Palekbang dan Penambang. Terdapat satu sumber menyatakan bahawa Pelan  Projek Pembinaan Lembah Sireh (Kota Bharu Waterfront) merangkumi pembinaan sebuah jambatan yang menghubungkan Palekbang dengan Penambang di Kota Bharu.

Sedangkan penduduk Dabong juga telah pun ada jambatan yang baru walhal jumlah penduduknya jauh lebih sedikit berbanding mereka di Palekbang dan sekitarnya. Jika sekarang sebagai contoh penduduk di Kampung Laut mengambil masa sejam untuk sampai ke Kota Bharu kerana kesesakan lalu lintas di waktu pagi, amatlah diyakini jika dengan adanya jambatan baru ini akan memendekkan masa perjalanan Kota Bharu-Palekbang yang hanya akan mengambil masa lima minit untuk sampai ke Kota Bharu. Semoga hasrat rakyat terbanyak dapat direalisasikan untuk mengilhamkan sebuah Jambatan yang menghubungkan Palekbang ke Penambang merentasi Sungai Kelantan. Semoga ia dinamakan Jambatan Sultan Muhammad V dapat diilhamkan sebagai hadiah kepada Sultan Kelantan yang baru, yang Soleh lagi Berjiwa Islam.

Imej Dari Palekbang ke Arah Penambang.

Jalanraya dari Pekan Palekbang.

Jalanraya Pekan Palekbang berakhir disini.

Dipisahkan oleh Landasan Keretapi Palekbang di tebing Sungai Kelantan.

Menghadap Sungai Kelantan, kelihatan sebuah batu asas.

Batu asas pembinaan jambatan ini dibina pada tahun 1996 dalam percubaan pertama untuk menghubungkan Palekbang ke Penambang, tapi gagal. Percubaan kedua sedang berjalan, doakan...

Kelihatan Tokong Mek, Kampung Cina dari Seberang Palekbang.

Imej Ke Arah Penambang.

Ke Arah Sungai Kelantan di Jalan Wakaf Mek Zainab.

Bulatan di Kampung Cina.

Menghadap Sungai Kelantan, iaitu terletak kira-kira 100 meter di hadapan.

Menghadap semula ke arah Kota Bharu.

Pengakhiran sebuah Jambatan di Jalan Wakaf Mek Zainab.

Dan…

kisah seorang Gemuloh yang genius dan sarat dengan karya yang sinikal serta mesej yang sarcastik untuk bangsanya yang akan menyusul selepasnya. Jika, kita mendalami dan meneliti semua filemnya, maka satu per satu filemnya terkena diatas batang hidung kita. Mari bercerita soal rasmi merasmi ladang limau dan kandang harimau mahupun sebelum subuh dan sesudah subuh..

Sekadar hiburan dan tiada kena mengena antara yang hidup mahupun yang sudah pergi.

***********************************************************************************************************************

EDISI TAMBAHAN: Pengaliran Sungai Kelantan bermula di pertemuan Sungai Galas dan Sungai Lebir (Gua Musang) dan berakhir di Kuala Besar (Kota Bharu). Sehingga ke hari ini, jika bercakap soal Jambatan-Jambatan di Sungai Kelantan, terdapat lima buah jambatan yang merentangi Sungai Kelantan.

*Bermula dengan Jambatan keretapi terpanjang dan tertua di Malaysia iaitu Jambatan Keretapi Guillemard (1925) di Tanah Merah.

Jambatan Keretapi Guillemard.

*kemudianya Jambatan Sultan Yahya Petra di Kota Bharu yang bina pada 17 April 1965.

Jambatan Sultan Yahya Petra.

*Disusuli oleh Jambatan Tanah Merah-Machang  di Tanah Merah pada 1988.

Jambatan Tanah Merah-Machang

*selepas itu Jambatan Pasir Mas-Salor di Pasir Mas pada 30 Mei 1991

Jambatan Pasir Mas-Salor

*dan akhir sekali Jambatan Sultan Ismail Petra di Tendong, Pasir Mas pada 15 Sep 2003.

Jambatan Sultan Ismail Petra

*sebelum mengilhamkan Jambatan Sultan Muhammad ke-V (Palekbang-Penambang) di Kota Bharu, Insya-allah.

Jambatan Sultan Muhammad ke-V (Old Albert: Gambar Hiasan) 🙂

Written by Muhammad Ismail Ibrahim

June 29, 2011 at 12:13 PM

Posted in Infrastructure

Pembangunan Lembah Sireh (Kota Bharu Waterfront)

with 15 comments

Tahukah anda bahawa Projek Pembangunan Lembah Sireh (Kota Bharu Waterfront) merupakan hartanah terbesar negeri Kelantan yang mana keseluruhan projek dianggarkan bernilai RM 2 Billion sedang dimajukan oleh Pemaju Liziz Standaco Sdn Bhd. Pembinaan projek tersebut  dibangunkan diatas tanah berkeluasan 202 hektar ditebing arteri Sungai Kelantan dan Jambatan Sultan Yahya Petra dijalankan mengikut beberapa fasa iaitu fasa  1 telah pun siap sepenuhnya merangkumi pasaraya Tesco serta puluhan lot-lot kedai dan kini difahamkan ia telah memasuki fasa kedua yang membabitkan pembinaan 2,000 lot-lot kedai, pasaraya antarabangsa, hotel terkemuka dan esplanade sepanjang 4km walaupun pembinaannya dikatakan sedikit perlahan.

Pembangunan Lembah Sireh (KB Waterfront)

Dimajukan oleh Liziz Standaco Sdn Bhd.

Pelan Konsep (Kota Bharu)

Pelan Konsep (Tumpat) - Lihat infrastruktur didalam kotak berwarna hitam.

Ia Dibahagi kepada empat zon: Zon A - Bahagian Barat Zon B - Selatan Zon C - Depan Kota Bharu Zon D - Kg. China

Pelan Susur Atur

Pelan Jaringan Jalanraya

 Sejarah Lembah Sireh.

Suatu ketika dahulu.

Terletak di arteri Sungai Kelantan

KB Waterfront: Imej Satelit.

 

Dibangunkan diatas bekas tanah pertanian

Realiti Semasa:

Projek Lembah Sireh Fasa 1 dari arah Jambatan Sultan Yahya.

Written by Muhammad Ismail Ibrahim

June 27, 2011 at 11:13 AM

Posted in Infrastructure

Kelantan’s Mosque: Masjid Sultan Ismail Petra.

with 3 comments

Masjid Sultan Ismail Petra Kubang Kerian telah disempurnakan pembukaannya oleh Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Ismail Petra Ibni Al-marhum Sultan Yahya Petra Sultan dan Yang Dipertuan Negeri Kelantan Darul al-Naim pada 8 Safar 1413 hijrah bersamaan dengan 7 haribulan Ogos 1992 masihi. Masjid ini merupakan antara masjid negeri yang tercantik di Malaysia dan mampu menampung jemaah sebanyak 2400 orang pada satu-satu masa.

Panorama Masjid Sultan Ismail Petra

Masjid Sultan Ismail Petra

Panorama Masjid Sultan Ismail Petra

Panorama Masjid Sultan Ismail Petra

Panorama Masjid Sultan Ismail Petra

Panorama Masjid Sultan Ismail Petra

Panorama Masjid Sultan Ismail Petra

Panorama Masjid Sultan Ismail Petra

Panorama Masjid Sultan Ismail Petra

Minaret Masjid Sultan Ismail Petra

Minaret Masjid Sultan Ismail Petra

Masjid Sultan Ismail Petra

Lihat juga entri lama berkenaan Masjid: sama-sama kita imarahkan rumah Allah…..

Kelantan’s Mosque: Masjid Muhammadi

&

Kelantan’s Mosque: Masjid Nuraini Pasir Hor.

&

Kelantan’s Mosque: The Chinese Beijing Mosque.

 

Written by Muhammad Ismail Ibrahim

June 25, 2011 at 2:18 AM

Posted in Infrastructure

Bandar Satelit Pasir Tumboh: Perasmian Fasa 1.

with 3 comments

Projek Pembinaan Fasa 1 telah siap sepenuhnya.

Sukacita dimaklumkan bahawa projek pembinaan Bandar Satelit Pasir Tumboh Fasa 1 telah siap sepenuhnya 2 bulan yang lepas. Sehubungan dengan itu, majlis perasmian Fasa 1 akan diadakan pada 21 Rejab 1432H bersamaan 23 Jun 2011M bertempat di tapak projek di Pasir Tumboh. Majlis Perasmian Fasa 1 akan disempurnakan oleh YB Dato’ Timbalan Menteri Besar Kelantan, Dato’ Ahmad Yaakob pada pukul 10 pagi. Projek Fasa 1 telah bermula awal tahun lepas telah siap sepenuhnya dan kini projek Fasa 2 & 3 sedang giat dijalankan. Sehingga Jun 2011, Projek pembinaan Fasa 2 telah mencapai hampir 50% dan dijangka siap sepenuhnya menjelang pertengahan tahun hadapan.

Fasa 2 & 3 sedang dalam pembinaan.

Entri Lama:
1)  Kelantan’s Future: Bandar Satelit Islam Pasir Tumboh.
2) Bandar Satelit Islam, Pasir Tumboh: Pelaksanaan hampir 40%.


Written by Muhammad Ismail Ibrahim

June 18, 2011 at 11:40 AM

Posted in Infrastructure

a piece of London for Kelantanese.

with 2 comments

Old-fashioned Post Box erected since the British colonization in Kelantan.

If you’re a Kelantanese and if you’re never reached in London, in fact in a dream, this is the chance if you want to ‘experience’ what so-called the City of London and its vicinity, no needs to go to Airasia website and booked your ticket, the easiest way is you’ll have to flock in around Kota Bharu and you’ve to find this legend, “Bank Kerapu”. Haa. Haa. In front of this formerly known as The Merchantile Bank of India Ltd, you’ll find an old-fashioned post box leave intact and it was erected from the early British administration in Kelantan before the World War II struck.i.e 1920’s. This is one of the British ‘heritage’ from their colonization period in Kelantan a part from Obelisk Memorial and administration system that we adopt until today. This London-made Post Box, probably the one and only in Kota Bharu and perhaps in Kelantan, you can feel the ‘London’ merely with this nostalgic post box. he. he. he. This Pillar Post Box was made by McDowall Steven & Co Ltd. London & Falkirk. see here & its collections.

Postbox, Bangor George VI postbox outside the Post Office at Ballyholme, Bangor, London.

Written by Muhammad Ismail Ibrahim

June 15, 2011 at 12:34 PM

Posted in History